Ons Repertoire

Hoe ziet het repertoire van Akkoord eruit en hoe kiezen we nieuwe stukken om uit te voeren?

We laten dirigent Wim Dijkstra aan het woord.

 

Wim, we hebben onder jouw leiding al veel mooie stukken gezongen. Aan welke denk je met het meeste plezier terug?

De mooiste muziek is eigenlijk altijd de muziek waar je op dit moment mee bezig bent. Muziek wordt mooier wanneer je er dieper induikt en als dat niet het geval is moet je snel iets anders uitkiezen. Ik vind het leuk dat we bij Akkoord beroemde repertoirestukken hebben uitgevoerd als het Requiem van Mozart, maar ook praktisch onbekende muziek van bijvoorbeeld Amy Beach en Samuel Coleridge-Taylor. 

 

Voor een kamerkoor zijn we vrij groot. Zijn er stukken die speciaal geschikt zijn voor ons formaat?

Het is fijn dat Akkoord iets meer leden heeft dan de meeste amateur-kamerkoren. We zijn met amateurs en dat betekent ook dat er soms mensen niet op een repetitie kunnen zijn vanwege een ouderavond of vakantie. Wanneer een koor weinig leden heeft, hebben enkele afwezigen een grote impact op de voortgang van de repetities. Dat kun je dus ondervangen door iets meer zangers aan te nemen. Het heeft natuurlijk ook voordelen voor sommige muziek: het onderverdelen van stemgroepen wordt makkelijker en je kunt juist met de omvang van Akkoord zowel muziek zingen die vraagt om wendbaarheid, als muziek die meer massa verlangt. 

 

Hoe kom je tot een keuze voor nieuwe muziek? Waar houd je rekening mee?

Met heel veel zaken. De kosten van een uitvoering, maar natuurlijk ook het niveau van de koorleden. Mensen willen graag een leuke, ontspannen avond hebben en dat betekent ook dat ze relatief snel resultaat willen zien en horen. Wanneer het te lang duurt om een stuk in te studeren haken mensen af. Daarnaast zijn er zoveel meningen als koorleden, de een houdt meer van barokmuziek, de ander van romantische muziek. Je moet dus afwisselen in repertoire. En voor alles: we zijn vaak een jaar bezig met een programma. Dan moet de muziek wel interessant genoeg zijn om op zijn minst een jaar tot de verbeelding te spreken. Dat geldt voor de koorleden, maar zeker ook voor mij als dirigent. 

 

We zijn nu bezig met het Stabat Mater van Dvorak. Waarom heb je dat uitgekozen?

Dit jaar is een jubileumjaar en we zochten een bijzonder werk voor deze gelegenheid. Als Akkoord hebben een kleine traditie met het uitvoeren van werken met orkest tijdens een jubileum. Het Stabat Mater van Dvorak is een prachtig stuk. Het is bekend, maar niet uitgesleten. Het wordt juist weinig uitgevoerd door amateurkoren. Er is een goede bewerking voor kamerorkest, die perfect aansluit bij onze bezetting. De muziek is zeer vocaal geschreven, de noten zingen heerlijk en zijn ook zeer aangenaam voor het publiek, je kunt met een gerust hart je buurman of kapper uitnodigen om naar het concert te komen. 

 

Wat zou je de komende jaren graag willen doen?

Met Akkoord heb ik al heel veel mooie muziek kunnen uitvoeren uit heel verschillende periodes van de muziekgeschiedenis. Ik heb de laatste jaren weinig renaissancemuziek gedirigeerd, een mis van Palestrina staat hoog op mijn verlanglijstje. Maar het moet natuurlijk wel aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van het koor.